El Grup Municipal Demòcrata exigeix la retirada del projecte del Tramvia per la Diagonal perquè no té retorn social, ni econòmic ni ambiental i la ciutadania no el demanda

El Govern Municipal d’Ada Colau ha elaborat uns informes i estudis que justifiquen el projecte de connexió de les línies del tramvia per l’Avinguda Diagonal que incorporen greus defectes, errors i mancances

 

Aquesta tarda, a l’Auditori FIATC i davant de més de 100 persones, s’ha presentat un estudi de la Universitat de Barcelona (UB) que revisa la rendibilitat social del projecte de connectar el tramvia per la Diagonal que defensa el Govern d’Ada Colau, en un acte en el qual hi ha participat el portaveu del Grup Municipal Demòcrata (PDeCAT – Unió – Demòcrates), Joaquim Forn; el doctor Daniel Albalate, professor agregat d’Economia i Empresa de la UB; Albert Gragera, professor associat d’Economia i Empresa de la UB; i Julià Cabrerizo, assessor tècnic d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat del Grup Demòcrata.

 

El Grup Municipal Demòcrata, davant dels informes que el govern municipal que encapçala Ada Colau ha emès sobre la connexió del tramvia per la Diagonal ha encarregat una revisió d’aquests a dos professors universitaris que són referents en el camp de l’Economia Aplicada. El Dr. Daniel Albalate (professor agregat) i Albert Gragera (professor associat), del Departament d’Econometria, Estadística i Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona; Grup de Recerca en Govern i Mercats. Albalate i Gragera han elaborat l’estudi “Revisió del càlcul de la rendibilitat social del projecte de connexió del Trambaix i el Trambesòs per la Diagonal basat en els estudis publicats per l’Ajuntament de Barcelona”, que ha detectat greus defectes metodològics en els informes del govern, defectes que els allunyen de les millors pràctiques acadèmiques, i que han presentat aquesta tarda en una acte institucional a l’Auditori FIATC.

 

 

Al matí, els mateixos ponents han presentat l’informe als mitjans de comunicació en una sessió de treball que ha tingut lloc a l’Ajuntament de Barcelona. En acabar la sessió, i en declaracions als mitjans, el portaveu Joaquim Forn, ha destacat l’esforç de la seva formació en ressituar el debat del tramvia a un nivell tècnic.  “Avui“, ha assenyalat Forn, “hem aportat un informe de la UB, que ha revisat i avaluat els estudis propis de l’Ajuntament de Barcelona realitzats per justificar l’enllaç del tramvia, que una vegada més demostren que són uns estudis esbiaixats, pocs rigorosos i amb la intenció clara d’avalar el projecte de connexió de tramvia per la Diagonal”.

 

Després de conèixer el contingut de l’estudi elaborat pels investigadors de la UB, Joaquim Forn ha insistit en demanar la retirada del projecte del Tramvia per la Diagonal i també ha demanat responsabilitats polítiques pels estudis fets per l’Ajuntament de Barcelona perquè “són incomplerts, esbiaixats i de  cap de les maneres poden servir d’aval al projecte que li pot costar a la ciutat de Barcelona més de 200 milions d’euros”, i més quan hi havia “el compromís per part de l’Ajuntament d’estudiar altres alternatives, com acabar d’implantar la nova xarxa de bus”. El portaveu del Grup Demòcrata ha recordat que l’alcaldessa Ada Colau i la tinent d’alcaldia Janet Sanz van presentar els estudis en el seu moment: “elles no en són les autores, però el govern ho ha avalat i nosaltres, a través de la UB, hem demostrat que aquests estudis són insuficients i per això demanem responsabilitats”. Així mateix, Forn ha demanat a la Generalitat i a l’ATM que intervinguin perquè “si tots estem tan preocupats per la polítiques mediambientals avui ja sabem que tenim sobre la taula un projecte que no té els beneficis mediambientals que ens havien intentat vendre”.

 

Joaquim Forn ha tornat a reclamar que se situï el debat en un marc tècnic i que no es facin projectes sense conèixer els pros i contres. “S’ha acabat anar fent estudis per justificar obres que no tenen ni cap ni peus i pagats amb els diners de tots els ciutadans”, ha finalitzat Forn.

 

Per la seva part, Daniel Albalate, professor agregat del Departament d’Econometria, Estadística i Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona, ha explicat que s’han analitzat els estudis previs de la connexió del tramvia fets per l’Ajuntament de Barcelona per avaluar si el projecte té la rendibilitat esperada: “les  conclusions que en traiem és que la metodologia i les dades s’han utilitzat, en gran part, amb la intenció d’afavorir l’opció de la unió del tramvia”. A parer d’aquest investigador de la UB, “hi ha decisions metodològiques qüestionables, dades poc rigoroses”, i ha afirmat que “no hi ha una legitimitat clara a nivell tècnic per tirar endavant un projecte com el del Tramvia per la Diagonal”.

 

També ha qüestionat que l’estudi hagi obviat “escenaris alternatius rellevants” des del punt de vista de l’estalvi de temps generat, com la millora en la gestió de transport públic a Barcelona i que s’haurien d’haver estudiat amb més detall; o la contradicció d’un dels missatges fonamentals dels que defensen el tramvia amb aquest estudi i que no és altre que el benefici mediambiental que suposaria, ja que el propi estudi de l’Ajuntament indica que hi hauria només un 1,5% del benefici mediambiental.

 

A mode de resum, l’estudi de la UB exposa que:

 

ELS INFORMES DEL GOVERN COLAU SOBREESTIMA:

 

Sobreestima els estalvis de temps, que serien imperceptibles en ser només de segons, en comptes dels 2’50 minuts de mitjana que anuncien els informes del Govern.

Sobreestima els usuaris del transport privat que captaria, passant en realitat de 12.000 a menys de 3.000.

Sobreestima els creixement natural dels usuaris del transport públic pels pròxims anys: d’un 1’5% anual que mantenen, a la realitat de només un 0’1% de mitjana ens els darrers 5 anys.

 

ELS INFORMES DEL GOVERN COLAU MENYSTÉ:

 

Menysté altres escenaris alternatius amb millor retorn social, els quals no té en compte (D30, revisió de la Xarxa de Bus…).

Menysté i no té en compte el possible sobrecost de l’obra que, tenint en compte els projectes en el seu moment de TRAMBaix (desviació del 38%) i TRAMBesòs (del 32%), podrien dels de 60M€-70M€, com a mínim.

Menysté les afectacions i costos que patirà la ciutat durant les obres del Tramvia, especialment en el transport públic i la congestió que pot generar durant i després de la seva construcció.

Menysté les emissions de CO2 que es produiran durant la construcció del tramvia, i que provocarien que l’estalvi ambiental no fos significatiu o, fins i tot, fos negatiu. El projecte contamina més del que estalvia.

Menysté els usuaris que perdria TMB en favor d’una empresa privada com és la del Tramvia

 

EL RESULTAT ÉS QUE:

 

AMB TOTES AQUESTES DADES EL “TIR” O TAXA DE RETORN SOCIAL -QUE CALCULA SI L’OBRA SERIA VIABLE I QUE ES BASA EN EL CÀLCUL DE L’ESTALVI DE TEMPS, COSTOS I REDUCCIÓ DE LA CONTAMINACIÓ- JA NO SERIA DE L’11%, COM PROMETEN ELS INFORMES DEL GOVERN COLAU, SINÒ QUE SERIA DEL 2’8%, INFERIOR AL LÍMIT DE LA VIABILITAT SOCIAL, QUE ÉS DEL 4%.

 

I AIXÒ AMB LES SEVES DADES; SI ES TINGUÉS EN COMPTE TOTES LES DADES MENYSTINGUDES EN ELS SEUS INFORMES EL “TIR” BAIXARIA CLARAMENT DEL 0%, ARRIBANT FINS I TOT A SER D’UN -5’65%

 

EL GRUP MUNICIPAL DEMÒCRATA EXIGEIX:

 

– Exigeix la retirada immediata del projecte de connexió del Tramvia per la Diagonal.

– Exigeix responsabilitats pels errors, mancances i defectes dels informes del Govern d’Ada Colau. Han estat deguts a ‘mala praxi’?, o a mala fe?, qui són els responsables polítics? El Grup Demòcrata vol respostes a aquestes preguntes i que aquestes tinguin conseqüències.

– Exigeix que l’ATM i la Generalitat de Catalunya s’impliquin, supervisin i fiscalitzin un projecte com aquest perquè no continuï.

– Exigeix que es posi en marxa la  línia D30 tal i com ja estava previst en el pla de desenvolupament de la Nova Xarxa de Bus, un projecte, aquest sí, que ha demostrat ser de consens i d’un èxit incontestable.

– Exigeix que es centrin els esforços de millora del transport públic per la Diagonal en els millors projectes i propostes possibles, sense biaixos ideològics.

– Exigeix que els grans projectes de ciutat tinguin el consens tècnic i ciutadà.

– Exigeix tots aquests punts per poder construir entre tots una Barcelona per a tots.

 

LA CONNEXIÓ DEL TRAMVIA PER LA DIAGONAL NO TÉ RETORN SOCIAL, NI ECÒNOMIC, NI AMBIENTAL I LA CIUTADANIA NO EL DEMANDA; ÉS PER AIXÒ QUE EL GRUP MUNICIPAL DEMÒCRATA CONFIRMA QUE EXISTEIXEN ALTERNATIVES MILLORS I EXIGEIX LA SEVA RETIRADA.

 

 

 

Barcelona, 14 de març de 2017

GiM_PDeCAT_PresentacioInforme PDeCAT Avaluació Tramvia_ENTREGA_DEFINITIU4Resum Infome tramvia rendiment social

Advertisements

Un pensament sobre “El Grup Municipal Demòcrata exigeix la retirada del projecte del Tramvia per la Diagonal perquè no té retorn social, ni econòmic ni ambiental i la ciutadania no el demanda

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s